Närradio 94,3

När jag var 6 år var jag tekniker för mitt första förbönskväll som vi sände och fortfarande sänder över Radio 94,3
Egentligen var det min pappa som var tekniker men jag satt i hans knä & körde. Minns fortfarande hur arg jag blev om han försökte lägga sig i & röra nåt. 
Så i höstas firade jag & Radio 94,3 en 30 år lång relation. För visst fortsatte jag att vara tekniker, fick min "egna" vecka & slapp "stjäla" pappas. 

I höstas så skulle jag vara tekniker & jag var på plats. Väntade på programledaren.  Lång historia kort; programledaren hade glömt bort att det var dens tur så personen var bortrest. Jag avslutar samtalet lite bryskt men nu är det 5 min kvar till sändning. 

Ringer en annan tekniker, pappa som jag tänkte på först var sjuk, som lovar att komma så fort han kan. Kyrkan har visserligen ett gäng cd-skivor men jag springer ner till bilen & hämtar mina egna. 
Upp till studion, fixar en mick till mig, styr upp några skivor samt en fusklapp på vad jag ska säga. Så när förbönskväll drar igång denna kvällen sitter jag med tekniken, pratar, väljer skiva & låt samt skriver ner musiken. 
Låt nummer två kommer den andra teknikern. Han sätter sig vid mixerbordet & jag plockar med mig skivor samt hans bibel in i studion. Där fortsätter jag att välja skivor, skriver en lista till teknikern & en på mig, skriver manus samt letar rätt på Bibelställen att säga. 
Jag kan lätt säga att jag inte minns vad jag sa utöver "Välkommen till förbönskväll som sänds på Radio 94,3. Jag heter Karin." Sen avslutade jag programmet med samma information men på litet annat sätt. Vad jag sa däremellan? Inte den blekaste. Jag kände mig virrig, stressad, nervös men flera har sagt i efterhand att de tyckte att jag lät så lugn. *haha* Instagram uppdatering den kvällen. 

Eftersom min bror säger att man ska utsätta sig för saker man inte är så bekväm med för att utvecklas så ställde jag mig till förfogande som programledare på riktigt igen. 
Så under hösten fick jag äran att vara programledare för två förbönskvällar samt för två stycken kristen sång. 
I år har jag fått tre förbönskvällar på min lott. Den första är idag lördag 20/1. 


Så igår gjorde jag i ordning en spellista. Jag har lite manus. Jag har ett tema. Har kört tema varje gång & har hunnit med; nyår - nytt liv, kallelse & på Kristen sång; sånger som bär mig när jag är svag samt advent. I morgon blir det tema ålder. Jag tycker det är lättare att få ihop musik & bibelord när jag har tema att utgå från. 
Men trots alla mina förberedelser så känner jag mig nervös, samtidigt som det är kul. Och läskigt. Men kul. Och läskigt 😬😉 


Finns du i närområdet av Kumla, det går att lyssna i Lindesberg, Arboga & Askersund vad jag vet för säkert, så slå på Radio 94,3 kl 21 om du vill lyssna på mig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar